Zorg
Medio 2015 kampte de Poli-Apotheek van het Maasstad Ziekenhuis (MSZ) met hoge piek wachttijden en no-shows. Dit kwam vermoedelijk door een tekort aan balies en ruimtegebrek voor een efficiënte procesgang. Daarnaast leverde de overheveling van specifieke groepen geneesmiddelen naar de poli-apotheken, een toename van aantal receptregels op.
Stevens Van Dijck is gevraagd een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar de oorzaken van de piek wachttijden en no shows. Er is onderscheid gemaakt naar organisatorische oorzaken en ruimtelijke oorzaken. Tevens is er een groeidoelstelling opgenomen in het onderzoek. Bij de analyse is een aantal punten bevestigd: hoge piek wachttijden, veel no-shows, krappe behuizing, problemen met de robot. Metingen hebben laten zien dat de potentie van de poli-apotheek niet volledig werd benut. De oplossingsrichtingen die raakvlak hebben met de organisatie en de manier van werken zijn in het rapport uitgewerkt. De ruimtelijke consequenties zijn per scenario en met verschillende groeidoelstellingen verwerkt in vlekkenplannen en indelingsvoorstellen.
 |
Voor zowel de analyse als de uitwerking van de verschillende scenario’s werkte Stevens Van Dijck nauw samen met de medewerkers van de poli-apotheek, MSZ vastgoed en de projectorganisatie van het MSZ. Alle ‘onderliggende’ werkzaamheden zoals de probleem analyse, het opstellen van een functioneel programma van eisen, indelingscenario’s, vlekkenplannen, schetsvoorstellen, kostenramingen, technische verkenningen etc. maakten deel uit van de scope.
Opdrachtgever | : | Maasstad Ziekenhuis |
Locatie | : | Rotterdam |
Oplevering | : | 5 oktober 2015 |