Bel direct: 088 - 0024300

Kantoren waardeloos door Corona?

2020-05-01
    Roel Smit - Directeur | Partner | Senior projectmanager

De laatste tijd verschijnen veel berichten over het 1,5 m kantoor of de 6 ft office. Betekent dit dat we fors moeten verbouwen? Of dat de capaciteit aanzienlijk daalt? Wij denken dat dit voor moderne kantoren wel meevalt. Voor het archetype herenhuis-kantoor zullen de gevolgen wel ingrijpender zijn.

Het eerst dat opvalt is dat de 1,5 m’ de maat der dingen is geworden. Maar het gaat natuurlijk om de kans op besmetting te minimaliseren. Dit kan door een combinatie van gezond verstand, afstand houden, hygiëne, gedrag en organisatie. Zo is elkaar niet tegenkomen (organisatie) de ultieme manier van afstand houden. Of medewerkers met een verkoudheid onder de leden verbieden om op kantoor te komen. 

In dat licht bezien: het zou in vele opzichten beter zijn als er meer thuis wordt gewerkt. Niet dat we zonder ontmoeten-op-kantoor kunnen, maar een 30% lagere bezetting dan voor de crisis moet toch lukken. We ervaren nu dat het met 100% lagere bezetting en overleg via skype of teams ook veelal lukt. 

Als we focussen op de werkplek, dan is de constatering dat bij de meeste standaard werkplekken de afstand tussen personen al zo’n 1,5 m’ bedraagt. Met de inmiddels bekende schermen – maar dan wel in elegante uitvoering – is simpelweg extra bescherming te creëren. Is er sprake van wisselwerkplekken, dan is extra aandacht nodig voor hygiëne. Vaste toetsenborden en muizen zijn uit den boze. Maak de werkplek vaker schoon en biedt medewerkers zelf ook sprays en tissues. De tegenwoordig populaire samenwerkplekken (lounge werkplekken) moeten we maar even vergeten evenals overleg-op-de-werkplek. Dus veilige plekken waar je even met 1 of 2 collega’s kunt overleggen, zijn een must. Ook deze zijn in de meeste kantoren wel aanwezig of vrij eenvoudig te creëren. 

Bij overlegruimten en vergaderzalen moeten we echt denken aan een halvering van het aantal zitplaatsen. Is dat een probleem? Niet als we minder op kantoor zijn en dus meer digitaal vergaderen of het digitaal en live vergaderen combineren. Zo snijdt het mes aan twee kanten. 

Speciale aandacht is nodig voor plekken waar congestie ontstaat: entree, restaurant, koffiecorners, centrale verkeerszones, sanitaire ruimten. Inmiddels weten we uit de retail wel hoe de entree veilig te organiseren is. In het bedrijfsrestaurant zullen we met shifts moeten werken en de uitgifte anders moeten organiseren. Bij verkeerszones is een combinatie van bewustwording door signing en aanspreken op gedrag een middel. En soms door instellen van eenrichtingsverkeer. 

Aan de andere kant: hoe serieus we de 1,5 m’ ook nemen, er zijn genoeg situaties waarbij we die 1,5 m’ niet geheel waarmaken. Denk aan supermarkten waar dit ook niet haalbaar is en wat we kennelijk ook accepteren. Dus een voorzichtige relativering is wel op zijn plaats.  

Moeilijk oplosbaar is het veilige gebruik van liften. In die zin moeten we ons spiegelen aan hoe het openbaar vervoer hiermee om gaat. Wellicht moeten we ook in de liften mondkapjes dragen. In elk geval is het noodzakelijk de bezetting te maximeren en bijvoorbeeld de wachtplekken voor de lift te markeren, waardoor de capaciteit drastisch vermindert. Dat is op te vangen door pieken te spreiden en door meer gebruik te maken van de trappen. Ook bij sanitaire ruimten kan een probleem ontstaan als de voorruimte te krap is om veilig afstand te houden. Hier zijn maatwerkoplossingen aan de orde.  

Kortom: door een combinatie van gezond verstand, afstand houden, maatregelen op het gebied van hygiëne, gedrag en organisatie is veel mogelijk zonder fors te verbouwen. Positief is dat de meeste mensen de bedreiging zeer serieus nemen. De awareness is groot waardoor risicomijdend gedrag ontstaat, wat de beste grondslag is voor preventie.

COVID-19

In deze bijzondere tijden werken wij gewoon door. Veelal digitaal en op afstand.

Lees meer

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van tips en ontwikkelingen via de
Stevens Van Dijck nieuwsbrief

Volg ons op